طراحی اسکاندیناوی – در سوئد، نروژ و دانمارک دکوراسیون چگونه است؟

 

طراحی اسکاندیناوی در طول دهه 1930 در پنج کشور شمال اروپا دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد ظاهر شد. با این حال، بین سال های 1954 و 1957 در ایالات متحده و کانادا سفر کرد تا آثار مختلف طراحان داخلی نوردیک را تبلیغ و به نمایش بگذارد. در این مقاله قصد داریم به شکل کامل این سبک را مورد بررسی قرار دهیم. تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

 

طراحی اسکاندیناوی چگونه است؟

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی تعادلی را بین راحتی و مینیمالیسم که از مشخصه های اصلی طراحی اسکاندیناوی است را به تصویر می کشد. به عنوان یکی از سبک های طراحی داخلی که در قرن بیستم طراحی داخلی مدرن را شکل داد (و با آن رشد کرد) برخی از ویژگی های آن تا حدودی ما را به یاد مدرنیسم می اندازد. به عنوان مثال، خطوط تمیز، دکوراسیون مینیمال و اهمیت آثار هنری از جمله این موارد است. در ادامه بیشتر این سبک جذاب را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد.

 

ویژگی های بارز این سبک

با این حال، Hygge (بهروزی) چیزی است که دکوراسیون اسکاندیناوی را از سبک های دیگر متمایز می کند. یعنی ایجاد محیطی که احساس گرما، رضایت و آرامش را تشویق کند. اگرچه این کلمه دانمارکی است، اما بسیاری از خانه های نوردیک نیز جوهر آرامش بخشی یکسانی دارند بدون اینکه بیش از حد تزئین شده باشند. فضا های داخلی اسکاندیناوی فقط مقدار مناسبی از مبلمان و دکور را در خود جای داده است. نه بیشتر و نه کمتر. همین امر در مورد طرح های رنگی Scandi نیز صدق می کند. رنگ‌ های معمولی اسکاندیناوی آرام‌ بخش و خنثی هستند و پالت‌ها به رنگ‌های سفید، خاکستری، سیاه و آبی می‌چسبند. این سبک همچنین منعکس کننده چشم انداز زمستانی و آسمان کشورهای شمال اروپا است.

 

خاستگاه و متریال در این سبک

با توجه به تعاریف ارائه شده در پاراگراف قبلی باید حدس زده باشید که این سبک حدودا از کدام قسمت کره زمین ریشه میگیرد. تاکنون برای واژه اسکاندیناوی تعاریف گوناگونی مطرح شده اما به شکل کلی کشور های دانمارک، سوئد، نروژ و فنلاند جزو کشور های شبیه جزیره اسکاندیناوی هستند. بسیاری از ویژگی های طراحی داخلی اسکاندیناوی در صورت امکان ساده و طبیعی میباشند. این فضاها کاربردی و به طرز دلپذیری قابل لمس هستند. بافت خام در منسوجات و اقلام دست ساز مطمئناً به دکور خانه اسکاندی حسی خاکی می بخشد. در حالی که چوب، چرم و پوست به طرح رنگ سرد گرما می دهند.

 

دیوار ها و منسوجات در طراحی اسکاندیناوی

دکور دیوار اسکاندیناوی چه یک نقاشی خطی باشد یا یک آبرنگ انتزاعی، اغلب طبیعت یا شکل انسان را به تصویر می کشد و یا به آن اشاره می کند. شما می توانید آثار هنری تک رنگ مورد علاقه خود را به تنهایی، در یک مجموعه یا چیدمان بزرگتر به نمایش بگذارید. کشورهای حوزه اسکاندیناوی می توانند به شدت سرد باشند، به همین دلیل است که منسوجات گرم مانند پتوهای پشمی یا موهر ضروری به حساب می آیند. آنها فارغ از میزان کاربردی بودنشان، ظاهر خشن یک فضای داخلی مینیمال را نیز ملایم تر خواهند کرد. این منسوجات کرکی کاربردی و همچنین یک عنصر لاکچری در طراحی داخلی ما هستند.

 

نور در این سبک

از آنجا که دکوراسیون اسکاندیناوی در اصول محدود است، عناصر کاربردی نیز در بعضی موارد جنبه زینتی به خود می گیرند. نورپردازی یکی از این نمونه هاست. چراغ های آویز کتانی، کاغذی یا حصیری فانوس مانند از جمله انتخاب های ما برای طراحی فضا به شیوه اسکاندی هستند. با این حال، طراحی نورپردازی معاصر عجیب و رنگارنگ نیز در جدیدترین روندهای دکوراسیون خانه اسکاندیناوی به چشم می خورد.

پس همیشه رعایت مرز های طراحی ملاک عمل نیست. وقتی صحبت از نقوش و الگوها می شود، دکوراسیون خانه اسکاندیناوی سعی در ساده نگه داشتن آنها دارد. نقوش متقاطع ، خطوط مستقیم، شورون های کوچک و الگوهای هندسی بی نظیر کاملاً مناسب این خانه های دنج هستند. در واقع، اثاثیه نرم طرح‌دار کمی به میزان بهروزی یا همان Hygge فضای داخلی الهام گرفته از نوردیک می‌افزاید.

 

سخن پایانی

با تاریخ و جغرافیای این سبک آشنا شدیم. ویژگی های آن را یک به یک بررسی کردیم و به یک شمای کلی رسیدیم. دکوراسیون اسکاندیناوی سبکی آرام و مینیمال است. منطقه جغرافیایی آن باعث شده تا این سبک کاربردی باشد. طراحان سعی میکنند همواره علاوه بر زیبایی ظاهری، ویژگی کاربردی بودن را نیز در آن حفظ کنند. شاید دلیل محبوبیت این سبک درست همانند مینیمالیسم رهایی از شلوغی دنیای کنونی باشد. واژه دانمارکی بهروزی شالوده این سبک است. نظر شما چیست؟ شما سبک اسکاندیناوی را برای فضای داخلی خود میپسندید یا مینیمالیسم؟

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.