ویژگی های طراح موفق | بررسی ده ویژگی طراحان برتر دکوراسیون

ویژگی های طراح داخلی موفق

مسیر تبدیل شدن به یک طراح داخلی موفق پر از چالش است. لازمه ی این مسیر داشتن اشتیاقی نادر برای کاری است که انجام میدهید.

زمانی که به جایگاهی بالا دست یافتید میبایست که کیفیت کار و ایده و طرح خود را حفظ کنید. این کار کمک میکند تا در اوج هنری خود پایدار بمانید. در این مقاله ما قصد داریم 10 ویژگی برتر یک طراح داخلی موفق و پیشتاز را با شما در میان بگذاریم.

 

1 . پذیرش سبک های متنوع

یک طراح داخلی پیشتاز میبایست آگاهی و دانش زیبایی شناسی و تکنیکال خود را در رابطه با سبک های مختلف بالا ببرد.

این در حالی است که ممکن است شما بعنوان یک طراح ترجیح بدهید که سبک طراحی خود را داشته باشید.

اما هر فضایی که شما روی آن کار میکنید به مثابه یک بوم نقاشی خالی است و باید مراقب باشید تا با یک کپی کاربنی از طرح پیشینتان پر نشود. شناخت سبک های طراحی متنوع و پرطرفدار روز نقطه شروع خوبی برای رسیدن به این جایگاه خواهد بود. سبک هایی از طراحی معاصر و مینیمال تا سبک های صنعتی.  سبک های زیادی برای کاوش کردن هستند. معماران پیشتاز تکنیک های جالب و جدیدی برای کنار هم آوردن و استفاده یکپارچه از المان های سبک های مختلف طراحی در طرح هایشان دارند. و یکی از مهمترین ویژگی های یک طراح داخلی پیشتاز انعطاف و انطباق پذیری با دیدی روشنفکرانه نسبت به سبک های مختلف طراحی است، بدون تاثیر از سبک مورد پسند خودش. آگاهی و دانش سبک های مختلف به طراح کمک میکند تا حس و حال متمایز و تازه ای به پورتفولیوی کاری اش هدیه کند.

 

2 . از ویژگی های طراح موفق: الهام پذیری از همه چیز و همه جا

جهان برای یک طراح جای بسیار الهام بخشی است. هر آنچه که میبینیم، لمس میکنیم، حس میکنیم و میشنویم، پتانسیل این را دارد تا در ما جرقه و منشا یک ایده خلاقانه باشد. بسیار مهم است که به عنوان یک طراح هیچگاه حواس خود را نادیده نگیرید. همه ی این ادراکات را وارد کارتان کنید، حتی اگر از کار طراحان هم دوره خود این الهامات را گرفته اید یا از جدید ترین طراحی های نشریه مورد علاقه تان و یا شاید از وقار و زیبایی خود طبیعت. شما تقریبا میتوانید از هرچیزی برای طرحتان الهام بگیرید. گاهی میتوان از گذشته الهام گرفت.

طراحی همیشه به این معنی نیست که باید جدید و به روز بود. گاهی بهترین ایده ها و طرح ها جلوی چشم شما وجود دارند. تنها نیاز از است که دستی به آن بکشید و کمی اصلاحش کنید. الهام پذیری یکی از ویژگی های طراحی موفق است.

 

3 . هیچگاه از مطالعه هنر فرم دست نکشید

مسائل بسیاری برای آموختن در رابطه با طراحی داخلی وجود دارد. در واقع آموختن و پتانسیل کاوش در این زمینه بی پایان است. رنگ ماهیت فضاست است. پرورش درک چرخه ی رنگ، همزمان با خلق پالت رنگی شخصی خود طراح از اولین قدم هایی است که یک طراح میبایست در زمان شروع مسیر حرفه ای خود بردارد. در این حرفه پرورش و رشد بی وقفه ی دانش رنگ یکی از مهمترین قدم هاست. یکی از ویژگی های طراح موفق، دست نکشیدن از آموختن است.

ترکیب رنگ

همچنین این نکته که چگونه رنگ ها در کنار هم به بهترین ترکیب و عملکرد میرسند، مهم است. طراحان زیادی از این طریق به شهرتی در رابطه با توانایی شان در استفاده از رنگ برای ایجاد حسی خاص در فضا درست یافته اند. علاوه بر درک رنگ، درک فضایی و تجسم طرح در یک فضای خالی تنها با مطالعه ی بی وقفه ممکن است.  شما به عنوان یک طراح میبایست تلاش کنید از آنچه که در حرفه تان در حال وقوع است آگاه باشید. اینکه طراحان دیگر چه میکنند، طراحی داخلی امروزه در مقابل طراحی داخلی گذشته چگونه مقایسه میشود؟ آیا شما میتوانید بهترین اهداف معماری معاصر را در طرح هایتان برآورده کنید؟

 

4.  شهامت داشته باشید، نکته ای دیگر از ویژگی های طراح موفق

یکی دیگر از ویژگی های طراح موفق داشتن شهامت است. همه قرار نیست آنچه که شما انجام میدهید را دوست داشته باشند. پس اجازه ندهید که یک نظر سلیقه ای شما را نسبت به خلاقیتتان دلسرد کند. اینکه اگر طرح و ایده شما توسط کارفرما رد شود به این معنی نیست که ایده شما ضعیف و بی ارزش است. بلکه فقط این چیزی نیست که کارفرما در این پروژه خاص به دنبالش باشد. پس دلسرد نشوید و از این اتفاق درس بگیرید و مطمئن شوید که کارفرما و نیازها و تصورش از این پروژه را درک کرده اید.

به عنوان یک طراح داخلی با کارفرما در یکسو باشید

سعی کنید نگرش خود را با آن منطبق کنید. شاید گاهی پذیرفتن ایده شما برای کارفرما شجاعت و چالش زیادی بطلبد. گاهی اوقات برخی از کارفرماها روحیه ماجراجویانه کمتری نسبت به باقی افرادی دارند که به دنبال طرحی هنرمندانه تر و جذاب ترند. ذهنتان را مثبت نگه دارید و به امتحان کردن چیزهای متفاوت ادامه دهید. زمانی زاحا حدید به این معروف بود که هیچکدام از طرح هایش به مرحله ساخت نمیرسند. اما او همچنان شجاعانه به طرح هایش ادامه داد و اکنون میراث طراحی او همچنان ادامه دارد.

 

5. برای رنگ و نور زمان بگذارید

یک طراح داخلی در همان اوایل کار خود متوجه میشود که میبایست وقت بگذارد تا پالت های رنگ را بتواند برای رسیدن به هدف پروژه به کار بگیرد. طراحان عموما به غریزه خود پیش میروند و تنها به رنگ های محدود در ذهن خود رجوع میکنند. اما در واقع رنگ ها باید به شکلی انتخاب شوند که بتوانند حس مورد نظر را به فضا و ساکن آن القا کنند. اتمسفر فضا مهمترین ترین چیزی است که باید به بهترین شکل خلق شود. رنگ و نور پردازی اصلی ترین المان هایی اند که میتوانند ما را به این هدف برسانند یا اینکه دور کنند. یک طراح خوب داخلی بخش زیادی از زمانش را صرف مطالعه نورپردازی میکند. نورپردازی داخلی کیفیت متریال ها و نازک کاری های فضای را افزایش میدهد. با ترکیب سه تیپ پایه نورپردازی میتوان به ای کیفیت دست یافت؛ نور محیطی، نور متمرکز، و نور عملکردی. نور محیطی نوری است که فضا را یکدست میکند. نورهای عملکردی مختص فضاهای عملکری مثل فضای وطالعه و یا فضای آشپزی است.

 

6. هدایت و رهبری در هماهنگی پروژه را به عهده بگیرید.

زندگی حرفه ای و کاری یک طراح داخلی تنها خط کشیدن و انتخاب متریال و پارچه نیست. هماهنگی و مدیریت، بخش های مهمی از کار اند. در هر پروژه ای مراحل مختلفی از طراحی و ساخت وجود دارد. برای اطمینان حاصل کردن از اینکه پروژه به خوبی پیش میرود، یک طراح خوب داخلی، رهبری هماهنگی تیم را در پروژه به عهده میگیرد. هماهنگی از ابتدای پروژه با سایر مشاوران مرتبط پروژه یکی از مهمترین مراحل کار است. طراح داخلی میخواهد که از مسیر ساخت پروژه و سنجش مراحل و حل شدن چالش های احتمالی پیش رو اطمینان حاصل کند.  این مرحله نیازمند کار تیمی است که توسط طراح داخلی مدیریت میشود تا کانسپت اصلی و ایده ی پروژه حفظ شود. ما بدنبال نتیجه ی پایانی ای هستیم. این نتیجه باید تا جای ممکن با هدف و ایده ی اصلی طرح که با کارفرما به توافق رسیده ایم منطبق باشد.

 

7. پذیرای تکنولوژی  و ایده های روز باشید

پیشرفت سریع تکنولوژی های جدید در عرصه نرم افزارها و اپلیکیشن های معماری فرصت های خوبی را برای طراحان فراهم نموده است.

آنها میتوانند با کارفرما ایده هایشان را در میان بگذارند. همچنین زبانی مشترک برای گفتگو در رابطه با ایده هایشان داشته باشند.

 

8. درک فضا و عملکرد آن از ویژگی های طراح موفق

عملکرد و عملکرد گرایی احتمالا واژه ی خیلی خوشایندی برای یک طراح خلاقیت گرا نیست، اما هیچ طراح داخلی موفقی نیست که نیاز به کار گرفتن این ابزار ها، در زمان ایده پردازی در باره ی فضایی که در حال طراحی آن هستند، را به خوبی درک نکند.

یک هدف مشخص برای هر فضایی وجود دارد. برای رسیدن به این هدف میبایت که فضا به گونه ای طراحی شود تا عملکرد مورد نظر را برآورده کند. یک طراح خوب میتواند ایده های طرح را از ابتدا بر پایه ی خواسته های کارفرما پرورش دهد. قسمتی مهم در ارزیابی موفقیت یک پروژه، کیفیت عملکرد و کارآمدی آن خواهد بود. فرم تابع عملکرد است (Form Follows Function). ممکن است که شما زیباترین پروژه را از نظر زیبایی شناسی داشته باشید، اما در فضایی که از نظر عملکردی کارآمد نباشد یک پروژه موفق به حساب نخواهد آمد.

 

9.به عنوان طراح داخلی در ابتدا برای رسیدن به یک ایده قوی انرژی و زمان بگذارید

از برخی جهات به عنوان یک طراح، نقطه به نقطه ی طرح خود را با دلیل و منطق گویا کنید. اگر منطق شما برای توجیه یک ایده یا یک ویژگی طرح صرفا بر این پایه است که “در نظرخیلی زیبا است”، به نظر میرسد که  یک مشکلی در به هدف رساندن طرح وجود دارد.

در واقع ایده ای که شما ارائه میدهید تنها از نظر زیبایی پاسخگوی نیازهای پروژه خواهد بود و مسیر ایده شما ممکن است به سر انجامی پیش بینی نشده برسد.

فاکتور کلیدی برای یک ایده ی قوی، این است که در تمامی مراحل طراحی از ابتدایی ترین تصمیمات تا اجرای پروژه در تماس مستقیم با کارفرما باشید و تا زمان تکمیل پروژه دخیل کردن کارفرما در مراحل طراحی و اجرای پروژه، مسیر عبور از هر مرحله به مرحله دیگر را برای طراح و کارفرما هموار و بدون مشکل و بدون غافلگیری خواهد کرد. و این یک روش برای خوشحال و راضی نگاه داشتن کارفرماست!

 

10. در هر شرایطی، اشتیاقتان نسبت به طرح را پایدار نگاه دارید

فراموش نکنید چرا در این مسیر، حرفه و پیشه قدم گذاشته اید. هر حرفه و پیشه ای ناگزیر چالش هایی را برای شما بوجود می آورد. زمان هایی پیش می آید که خود و تصمیم خود را زیر سوال میبریم. اما ما چگونه با این چالش ها مقابله میکنیم؟ این قسمت کمتر جذاب کار و حرفه ما است که موفقیت ما را  مشخص میکند. پس چرا این چالش ها را در آغوش نکشیم؟ وارد تمامی این کاغذ بازی ها بشوید و به دنبال تولید کننده های متریال ها بروید. از این کارهایی که شما را قوی و محکم میکنند استفاده کنید. این کار باعث میشود اشتیاقتان نسبت به کاری که عاشق آن هستید “طراحی فضاهایی زیبا”  جاودانه شود و بماند. اشتیاق خود را اولویت خود بدانید نه یک انتخاب. اصلی ترین بهانه ای که از طراحان برای انجام ندادن این کارها  میشنویم، نداشتن وقت است. اما اگر واقعا عاشق کارتان هستید، عاشق همه ی مراحلش خواهید شد. و اینگونه از مسیر خود منحرف نخواهید شد. فرقی نمیکند که چه چیز رخ بدهد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.